Fem gåde råd før du går i gang
1. Overvej nøje hvad du vil have udført
Du skal som det første tage højde for, at du måske skal søge byggetilladelse til det, du skal have bygget. Undersøg også, om der er bestemmelser, der kan have indflydelse på dine planer. Det kan eksempelvis være bestemmelser i lokalplanen eller i kommuneplanen.
2. Sørg for at opgaven er godt beskrevet og i overensstemmelse med dine ønsker
For at spare tid og få en effektiv proces er det vigtigt, at du konkretiserer dine planer. Det er derfor en god idé at skrive aftalerne ned – især hvis der er tale om større byggeopgaver. Så er der ingen tvivl om, hvad du og din håndværker har aftalt. Drejer det sig om et større byggeprojekt, der strækker sig over mere end en måned? Så er det en god ide at holde regelmæssige byggemøder.
På byggemøderne kan orienterer vi om, hvordan byggeriet skrider frem i forhold til tidsplanen og eventuelle problemer, vi er stødt på undervejs, som måske kan være med til af fordyre dit projekt.
3. Hvad koster arbejdet inkl. moms, og hvordan betaler du?
Vær opmærksom på, om prisen er inklusiv eller eksklusiv moms. Et overslag er ikke bindende for virksomheden, det er kun et skøn. Kun prisen ved afgivelsen af et tilbud er bindende. Sørg for at aftalen er skriftlig. Prisen dækker kun det arbejde, der er beskrevet i aftalen.
Det er vigtigt at få aftalt, om betalingen skal ske a conto, i rater, eller når arbejdet er færdigt. Ved større opgaver kan det være en fordel at dele betalingen op i flere dele.
A conto betaling: Du kan fx. få en regning hver måned for det arbejde, der er lavet.
Ratebetaling: Du betaler, når håndværkeren er nået til en nærmere bestemt fase i byggeprocessen, fx når fundamentet til den nye tilbygning er støbt.
Regning: Får du lavet en mindre byggeopgave, er det almindeligt at betale, når arbejdet er færdigt. Hvis du betaler efter regning, betaler du for det antal timer, som håndværkeren har brugt på arbejdet. Du skal i den sammenhæng huske på, at man også skal betale for den tid, som håndværkeren eventuelt har brugt på værkstedet, på transport, på at købe materialer, at køre affald væk mv.
4. Husk at aftale hvornår arbejdet skal påbegyndes og afsluttes
Overvej, om arbejdet kan vente til vinterhalvåret, hvor håndværkerne typisk har færre opgaver og derfor bedre tid. Du bør under alle omstændigheder starte i god tid, inden du ønsker arbejdet færdigt. Det er vigtigt, at du og din håndværker aftaler, hvornår arbejdet starter og slutter.
5. Tjek at virksomheden er dækket af BYG GARANTIORDNING
Ønsker du sikkerhed for eventuelle tab ved fejl og mangler ved byggeriet? Så skal du samarbejde med en virksomhed, der er dækket af Byg Garantiordningen. Ordningen dækker dine tab med op til 100.000 kr. inkl. moms pr. byggesag. Garantien dækker i fem år, efter arbejdet er færdigt. EM Erling Mogensen er dækket af Byg Garantiordningen.